Ridskolan

Vi har lektionsverksamhet sex dagar i veckan. Ridutbildningen på Isabergs ridklubb har sju olika nivåeer och vi undervisar i dressyr, markarbete samt hoppning. Svenska ridsportförbundets utbildningsplan ligger till grund för vår verksamhet.

Vårens  ridning börjar Onsdag   vecka 1 och slutar lördag v.23

Ridlärare

ANNELI JOSEFSSON

Ridskolechef

onsdag, torsdag, fredag samt träningar

Ingmarie Svensson

måndag

ANNIE NATZÉN

tisdag

CECILIA SAREBRINK

lördag jämn vecka

Moa Bondeus

lördag ojämn vecka

UTBILDNINGSPLAN - RYTTARMÄRKEN

I Ryttarmärkena sätts stort fokus på hästens omvårdnad, ryttaren som idrottare, ryttarens kunskap om hästen samt ridning. Ett enklare teoritest stämmer av ryttarens kunskaper och ingår som ett moment.

Ryttarmärken, på alla nivåer, har som mål att hitta gemensamma nämnare för grundutbildningen i dressyr och hoppning. För att att ryttaren ska utvecklas på bästa sätt är en bred grundutbildning en viktig förutsättning. Betoningen ligger på sits, balans och följsamhet och där igenom en möjlighet att utveckla sin inverkan i såväl dressyr som hoppning.

Totalt finns åtta ryttarmärken; ryttarmärke I-V,  bronsmärket, silvermärket och gulmärket.

REGLER OCH AVGIFTER

Allmänt

• Alla elever ska vara medlemmar i Isabergs ridklubb. Imedlemsavgiften ingår olycksfallsförsäkring från Folksam samt Svenska Ridsportförbundets tidning Häst & Ryttare.

• Medlemsavgiften betalas per kalenderår.

• Hjälmar och säkerhetsvästar finns att låna.

• Tänk på att alltid komma i god tid (30 min) till din ridlektion samt ha förståelse för att upp- och avsittning tar viss tid av lektionen. Hjälp gärna varandra om möjligt!

• Egen häst kan medtagas på ridlektion i samråd med ridläraren. Det är viktigt att hästen passar i gruppen.

• För att rida i ridhuset utanför lektionstid krävs mangegekort. Manegekort ingår för stallvärdar och de som har häst uppstallad på anläggningen.

• Lektionerna innehåller både ridning och hästkunskap.

Frånvaro & igenridning

• Eventuellt återbud tillridlektion ska lämnas via Elevportalen i Hippocrates senast kl 15.00 samma dag som lektionen skulle ridits förutom lördag som lämnas senast 07.00 samma dag.

• Igenridning kan göras i mån av plats i likvärdig ridgrupp och bokas via Elevportalen i Hippocrates.

• Igenridning ska vara avklarad innan terminens slut, max 2 igenridningar per termin

• Bokad ridtid får överlåtas till annan likvärdig ryttare vid enstaka tillfälle. Vid byte ska det meddelas vem som rider i ditt ställe.

• Ridtid som ej utnyttjas återbetalas ej.

• Reglerna för återbud gäller även bokadigenridningen.

Uppsägning

• Uppsägningstid av ridtid under pågående termin är 4 veckor.

• Betald ridavgift betalas inte tillbaka om du slutar rida under terminens gång. Vid sjukdom kan återbetalning ske mot uppvisande av läkarintyg och enligt överenskommelse.

Priser

• Om man rider varannan vecka kostar det 200 kr extra per termin. Gäller ordinarie grupper.
  • Lektionsavgiften betalas en gång per termin via faktura. Det går att dela upp fakturanpå max tre delbetalningar.Om man vill dela upp betalningen kostar det 300 kr extra per termin.

Junior tom 18 år

Senior

Hoppträning i grupp med egen häst, 5 st per grupp

Dressyrträning privat egen häst